Adreswijziging doorgeven

Een adreswijziging doorgeven wanneer je gaat verhuizen is iets wat je niet moet vergeten. Wanneer je verhuist moet je een adreswijziging doorgeven aan de gemeente waar je woont. Maar hoe en wanneer moet je een adreswijziging doorgeven aan de gemeente?

Adreswijziging doorgeven aan gemeente

Je kunt een adreswijziging bij de gemeente vaak persoonlijk of schriftelijk doorgeven. Het adres wordt, eenmaal doorgegeven, gewijzigd in het nieuwe adres. Wanneer je verhuizing binnen dezelfde gemeente plaatsvindt als waar je voorheen woonde, is het soms mogelijk om de adreswijziging digitaal door te geven. Dit vind je vaak terug op de officiële website van de gemeente waarin je woont.

Wanneer adreswijziging doorgeven?

Maar wanneer moet je de adreswijziging dan doorgeven aan de gemeente? De regel is dat je binnen vijf dagen na het wijzigen van je adres verhuist bent. De dag waarop de gemeente de aangifte ontvangt, geldt als de verhuisdatum. Wel kun je uiteraard later pas gaan verhuizen, maar dit kun je aangeven bij het wijzigen van je adres.
Wanneer je deze adreswijziging niet tijdig aangeeft bij je gemeente, riskeer je een boete. Zorg er daarom voor dat je binnen vijf dagen na je verhuizing je adres gewijzigd hebt en doorgeven aan de gemeente.

Benodigdheden bij adreswijziging

Wanneer je een adreswijziging gaat doorgeven bij de gemeente, heb je daar een aantal documenten voor nodig. Neem altijd een geldig legitimatiebewijs mee naar de gemeente wanneer je deze wijziging gaat doen, en het bewijs van de nieuwe woning. Dit kan een huurcontract, koopakte of toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner zijn. Vergeet deze belangrijke documenten niet wanneer je een adres gaat wijzigen!

Comments are closed.